Gestionarea timpului: cheia succesului?

Timpul...lumea începe și se sfârșește-n el. Ființa umană se raportează mereu la acesta, își planifică viața în funcție de ticăitul ceasului. Nimeni nu știe cât de repede sau de încet se scurge. De câte ori nu am auzit fraza „Nu am timp!” în jurul nostru? Fiecare dintre noi o folosește; unii mult mai des decât alții. Pentru anumite persoane timpul este un prieten, pentru altele un dușman, însă un lucru este sigur: trece neîncetat pe lângă ființa efemeră, dizolvând totul în urma lui. Iar în vremurile noastre, când totul se mișcă cu o viteză extraordinară, timpul zboară și mai repede.

Cal Newport însă, a venit cu o metodă simplă și eficientă, menită să ne transforme timpul în cel mai bun prieten. În cartea sa, „How to become a straight-A student”, dedică un capitol întreg gestionării timpului, deoarece, în opinia sa, de aici pleacă multe dintre problemele elevilor. Tot ce trebuie să faci, spune el, este să aloci doar cinci minute la începutul fiecărei zile pentru a planifica tot ce ai de făcut. Iată cum funcționează:

Vei avea nevoie doar de un calendar (de preferat unul digital, pentru a-ți fi usor să îl accesezi oricând), o bucată de hârtie și un pix.

Primul pas este să treci toate datele importante în calendar. Fie că este vorba despre un test, o prezentare sau chiar o dată limită a unui eseu sau proiect, toate lucrurile importante trebuie notate. Acest calendar va deveni componenta principală a sistemului tău de organizare. În fiecare dimineață, tot ce trebuie să faci este să te uiți în calendar pentru a ști ce lucruri importante ai de rezolvat. Iar dacă pe parcursul zilei mai apar altele noi, le notezi imediat.

Următorul pas este să iei bucata de hârtie și să o împarți în două coloane. Coloana din stânga va fi dedicată programului pentru ziua respectivă, iar cea din drepta va fi pentru lucruri de care trebuie să îți amintești. În coloana din stânga, tot ce va trebui să faci este să îți planifici ziua, notând de asemenea, și intervalul orar în care dorești să desfășori activitatea respectivă. În acest fel, vei evita să ai o listă mult prea lungă cu lucruri de făcut, pe care nu puteai să le realizezi într-o zi.

Coloana din dreapta va fi folosită pentru lucrurile importante care apar pe parcursul zilei, pe care ar trebui să le ții minte și care în mod normal contribuie la stresul fiecărei zile. Fie că un profesor a anunțat un viitor test sau ai stabilit o întâlnire cu prietenii, notează totul în această coloană. Astfel, atenția ta se va putea concentra în totalitate asupra unor lucruri mult mai importante decât a ține minte toate aceste detalii mărunte.

Însă, gestionarea timpului nu este singurul lucru pe care trebuie să îl ai în vedere pentru a fi productiv. Cal Newport ne dă și câteva sfaturi pentru productivitate:

- împarte orice proiect în pași mai mici, ușor de urmat. Nu numai că din punct de vedere psihologic, te ajută mult mai mult să fii productiv și motivat, dar vei știi și de unde să începi și ce trebuie să faci concret pentru a realiza proiectul cu succes

- nu îți neglija pasiunile și timpul liber. A fi productiv nu înseamnă a munci de dimineața până seara. Astfel, poți include în programul tău și activități amuzante pe care le îndrăgești, ca o recompensă a celor câteva ore de muncă pe care le-ai depus.

- plănuiește totul din avans și nu lăsa totul pe ultima sută de metri

Astfel, folosind toate cele menționate mai sus, fiecare va reuși să elimine sintagma „Nu am timp!” din vocabular. Căci, timpul nu așteaptă pe nimeni. Suntem toți prinși într-o clepsidră din care clipele se scurg constant. Iar „azi” se transformă în „ieri”, „mâine” în „azi” și „va fi” în „a fost”...


articol scris de Teodora Stefu