Merită să-mi iau mașină la 16 ani?

Trebuie să recunosc că eu cel puțin până acum nu i-am prea văzut prin trafic. Cu toate astea, își pot asuma legal consecințele propriilor acțiuni. Școala este aceeași pentru toți, niciunul nu este scutit de a trebui să învețe legislația. Mașinile lor pot circula cu 50 de kilometri pe oră, aproape limita din oraș. Altfel spus, deținătorii de permis B1 nu sunt neapărat mai periculoși sau în mai mare pericol decât cei de B. Dar oare merită?

Mașină? Uau, pot să merg singur și pot să-mi duc prietenii la mare, pot să nu mai depin de mama și de tata să mă ducă până unde vreau, pot să mă deplasez mai ușor la liceu! Pentru început, ar trebui infirmate câteva dintre miturile care există cu privire la permisul B1, iar apoi poate intra în scenă analiza propriu-zisă. Cititorii vor începe oricum din următorul paragraf, așa că îi invit să arunce o privire pe următoarele adevăruri.

Într-adevăr, poți să mergi singur, întrebarea care se pune este cu ce scop? Pentru cei care de-abia au început să se documenteze, dacă este vorba să-ți duci prietenii la mare cu mașina, fii sigur că n-o să-ți facă prea mare plăcere. În primul rând că prietenii tăi vor fi unul, pentru că toate mașinile de B1 au maxim 2 locuri, și în al doilea rând pentru că viteza maximă pe autostradă este pentru tine 90 de kilometri pe oră. Ba nu, este 90 dacă ai făcut deja un an de când conduci, iar dacă nu, este 70. Imaginează-ți cum e să mergi cu trotineta pe Iuliu Maniu și o să-ți dai seama cum e și să mergi cu o astfel de mașină la mare, pentru jumătate din perioada în care o s-o folosești (și cea în care o s-o folosești cel mai des). Nici să nu te gândești la munte, că nu poți să urci pe echivalentul în putere a trei mașini de tuns iarba. Atunci depinzi cu adevărat mai puțin de ai tăi? Dacă e vorba de deplasare, da, chiar dacă tot de la ei iei banii. O să poți să mergi prin oraș pe unde mai vrei fără să îi mai rogi să te ducă, trebuie în schimb să iei în considerare și cât de departe stai de locul în care vrei să ajungi, pentru că s-ar putea să poți ajunge mai ușor cu metroul.

Acum, în momentul achiziției unei astfel de mașini (care nu este tocmai ieftină, pe la minim 10.000 de euro la prima mână și cam 2.000 de euro cele mai ieftine mâna a doua), primul lucru care ar trebui adus în discuție este ce presupune să ai o asemenea mașină. În primul rând, trebuie să obții permisul, ceea ce înseamnă un preț mediu de 1.500-2.000 de lei, deci să zicem 350 de euro, incluzând școlarizarea, ore suplimentare și taxa de examen. Ți-ai luat permisul, acum trebuie să îți iei și mașina, pe care o considerăm la 10.000 de euro. Unde ții mașina? Dacă stai la bloc, e foarte probabil să ai un loc de parcare prin zona blocului tău, dar dacă stai în centru, trebuie să plătești și parcarea destul de mult. Și asigurarea mașinii costă, la fel și benzina în fiecare lună. Pe fiecare an, ies undeva la 450 de euro. Ce înseamnă asta? Înseamnă că în 2 ani cât o să ții mașina, pentru că la 18 ani îți iei alta, o să plătești 11.250 de euro. Adică bursa ta de merit pe 9 ani, de care nu ai cum să faci rost, așa că trebuie să ți-o dea babacii. Oare merită? Suma asta o vei putea acoperi doar dacă reușești să vinzi mașina la prețul inițial. Iar după 2 ani, mașina se depreciază la aproape jumătate din valoare, deci ai pierdut 5.000 de euro. Iar dacă îți iei mașină second-hand foarte ieftină, e adevărat că nu se va mai deprecia la fel de repede, dar șansele sunt de multe ori destul de mari ca dacă închizi o dată portiera mai tare, să ți se deschidă ușița de la rezervor, să-ți pornească ștergătoarele și eventual să mai plece și mașina fără tine, deci niște costuri crescute la reparații.

Există însă o speranță. Pentru a rezuma, voi enumera avantaje și dezavantaje ale achiziției unei mașini categoria B1. Avantaje:

Avantaje:

-deplasare mai facilă pe distanțe scurte: un „microcar” poate fi foarte util pentru „fâțâială”, adică mers în fiecare dimineață la liceu dacă stai la mai puțin de 30-40 de minute de mers cu mijloacele de transport în comun, întrucât ai șansa să pleci înainte să înceapă toată nebunia traficului din București, sau dacă prinzi o parte din ea, măcar nu stai înghesuit în metrou. Dacă stai, spre exemplu, în Drumul Taberei și liceul tău este în Pantelimon, atunci mai bine urcă-te în metroul lui Nicușor Dan, care mai e și moca.

-independență și experiență pentru viitor: cu ocazia unei astfel de realizări, vei ajunge să te simți pentru prima dată pe picioarele tale și să faci toate lucrurile pe care le vedeai la ai tăi, anume să îți pui benzină singur, să înjuri prin trafic... Glumesc, dar primii pași spre a te simți adult nu sunt nici ușori, însă, trebuie să recunosc, nici lipsiți de satisfacție. În plus, o să ai și experiență pentru peste 2 ani, când o să-ți iei o mașină „normală”.

Dezavantaje:

-preț imens și posibilitate foarte mică de recuperare a sumei: calculele de mai sus cred că sunt de ajuns. Este foarte greu să și vinzi o astfel de mașină, întrucât nu este cea mai fiabilă, este expusă unor riscuri mai mari – în mâinile unui puști de 16 ani – și există în continuare o reticență crescută cu privire la cumpărarea tipului acesta de mașini.

-dimensiuni, performanțe și satisfacții mici: după cum spuneam, mașina este de lungimea unei biciclete, are două locuri, se chinuie la viteze mari pe autostradă, iar dacă mai are și niște peri albi, atunci e posibil să-și dea obștescul sfârșit când o soliciți mai tare. Satisfacțiile, deci, de a-ți plimba prietenii și de a merge în călătorii cu ei sunt aproape nule.

În final, adevărul absolut nu există. Fiecare utilizator are nevoi diferite, locuiește în părți diferite ale Bucureștiului, Piteștiului, Constanței ș.a.m.d. și are standarde diferite dictate de posibilitățile materiale. Avantajele și dezavantajele pot cântări diferit în ochii fiecăruia dintre noi și așa este și normal. Nu pot decât să le recomand tuturor doritorilor să se informeze foarte bine înainte să ia o astfel de decizie.

Ce ziceți, ieșim la o tură?


articol scris de Mihai Stănescu

fotograf: Sophia Lopotaru